خوش آمدید

جستجو

گزارش صعود به دومیِر 95.2.24

هفته گذشته تصمیم داشتیم جمعه به یک برنامه کوهنوردی سبک برویم. برای همین بعد از بررسی برنامه گروه ها، قله دومیِر به ارتفاع 3500 متر را انتخاب کردیم که سرپرستش می گفت کوهنوردی آن حدود 6 ساعت طول می کشد؛ 4 ساعت صعود و 2 ساعت فرود.

ساعت 5 صبح روز جمعه، من و همسرم همراه با گروه کوهنوردی آرین اصفهان به سمت کاشان و مشهد اردهال حرکت کردیم. کوه دومیر سه جبهه صعود دارد که قرار بود ما از جبهه شمالی آن یعنی روستای نشلج (به ارتفاع 2000 متر) صعود کنیم. حدود 9 صبح به روستای باصفای نشلج رسیدیم و بعد از صرف صبحانه، ساعت 9:30 حرکت خود را در میان باغ های زیبای روستا به سمت جنوب آغاز کردیم.

در میان راه درختان کهنسال گردو و چنار و سپیدار، جویبار و گل های زیبای شقایق و محمدی (که فصل چیدن آنها برای گلاب گیری فرا رسیده) حس خوبی به من می دادند.

مسیر حرکت از میان درختان ادامه پیدا می کرد تا به دره ای که در سمت شمال شرقی قله قرار دارد رسیده و بعد باید از یال سمت راست بالا رفته و از روی خط الرأس (که بسیار بادگیر بود) به قله می رسیدیم. این مسیر بسیار طولانی بود و از کف دره تا سر یال شیب متوسطی داشت و در نتیجه صعود ما به جای 4 ساعتی که پیش بینی شده بود، 6.5 ساعت طول کشید و ما ساعت 4 بعد از ظهر به قله که نوک آن سنگ چین شده بود رسیدیم.

نمایی از گردنه و یال منتهی به قله

دورنمایی از قله

در گردنه منتهی به قله چند خانم که مشغول چیدن گیاهان کوهی بودند به ما گفتند که مسیری که انتخاب کرده ایم خیلی طولانی است و اگر از روستای مُزوش می آمدیم سریع تر می رسیدیم. من بعداً در google earth این روستا را که در سمت غرب قله دومیر قرار دارد پیدا کردم و دیدم که پاکوبی از روستا تا نزدیکی یال دومیر کشیده شده اما از نظر مسافت به نظر می رسد که با روستای نشلج تقریباً برابر باشد.

بعد از خواندن سرود و گرفتن عکس در قله، بلافاصله به پایین برگشتیم و روی خط الرأس لقمه ای غذا خوردیم و سپس از دره فرود آمدیم تا به نقطه ای سرسبز برای صرف ناهار رسیدیم. نیم ساعتی در آنجا توقف کرده و سپس به سرعت به سمت روستا روانه شدیم تا در نهایت ساعت 9:30 شب به روستای نشلج رسیدیم. سوار مینی بوس شده و به سمت اصفهان حرکت کردیم و حدود 1 نیمه شب به اصفهان رسیدیم.

این مطلب تا کنون 9 بار بازدید شده است.
    منبع
    برچسب ها : ساعت ,رسیدیم ,روستای ,نشلج ,صعود ,کردیم ,روستای نشلج ,قرار دارد ,نشلج رسیدیم ,حرکت کردیم ,